カテゴリ
その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧
<   2009年 05月 ( 2 )   > この月の画像一覧
Design Applications
基礎的なデザインの練習を行ってきました。その中からいくつかを載せておきます。
These are some of my basic practice as Design Applications.
f0114499_848244.jpg

f0114499_8483423.jpg

f0114499_849536.jpg

f0114499_8503836.jpg

f0114499_8511363.jpg

f0114499_8515761.jpg

f0114499_8522491.jpg

f0114499_853372.jpg

f0114499_854949.jpg

f0114499_8543711.jpg

f0114499_8545975.jpg

f0114499_8554158.jpg

f0114499_8561724.jpg

f0114499_857534.jpg

f0114499_905644.jpg

f0114499_912428.jpg

f0114499_915218.jpg

f0114499_921898.jpg


Taqya
by m-s-c | 2009-05-14 08:57 | Design works
Strategies for Visual Research
視覚研究のためのストラテジー
Strategies for Visual Research

ここ最近は、グリッドとその構造、タイポグラフィとそのフォルムに関してリサーチを続けていました。それらを一冊の本にまとめてみました。
I had made one research folio for Grids/Structure and Typography/Letterform.
f0114499_5235438.jpg



01. Grids & Structure
- On the Grid Straight / Curvy
f0114499_5245561.jpg



02. Typography & Letterform
- Typology of Type
f0114499_8205618.jpg

f0114499_5252996.jpg

f0114499_8184957.jpg

f0114499_8191382.jpg

タイポグラフィを調べるにあたって、そこに用いられる書体の数は数えきれない。
形をみわける方法は例えば、ローマン体/サンセリフ、ノーマル/イタリック、細字/太字、縦長/横長などなど。
しかしその星の数ほどあるバリエーションの中から1つの書体を選ぶ基準というのは何なのだろうか。それはどうやら書体が用いられる場所/目的と、その書体が与える印象が深く関係し合っているのではないだろうか。
例えばターミナル駅の中では、サンセリフ体が多く用いられる傾向にある。それはサンセリフ体がスタイリッシュで近代的、機能的に見えるからである。またスポーツクラブなどのフィットネス関連施設(とりわけ僕はスイミングプールに重点を置いたが)においてもサンセリフ体が用いられることが多い。しかしそれはより太字で、斜体がかっているものが多い。なぜならそれらは力強く見え、スピード感が感じられるからである。また各地域にあるレストランやパブ、カフェなどでは一般的にローマン体や細字の書体が用いられる傾向がある。それらはどこか伝統がある、嘘がない雰囲気を持っていたり、ものの手作り感をあたえたりするからである。しかし同じような食品に関する施設でも、マクドナルドやスターバックス、セインズベリーやテスコなどの大規模なチェーン店では、太めのサンセリフ体が用いられている。それらは力強く見え、人々に認識されやすいからである。
--
When we consider typography, we find that it made up of a variety or different typefaces: such as Roman or San-Serif, Normal or Italic, Thin or Bold, Condensed or Extended and so on. But when we select a type from millions of possibilities, what is the decision based on? The selection would seem to be related to specific places, purposes and impressions of each type.
For example, terminal stations tend to use Sans Serif fonts because they look stylish, modern and functional. Sports clubs (I researched swimming pools in particular) tend to use Sans Serif, and a Bold or Slanted typeface because it looks powerful and embodies speed. In addition, some local restaurants, pubs or cafes tend to use Roman or Thin fonts because they look traditional, honest, and homemade. But even if they deal with the food industry, huge chain companies such as Mc Donald’s, Starbucks, Sainsbury’s and Tesco tend to use Bold-Sans Serif because it looks strong, and is easy to recognise.


- Vegetypo
f0114499_852991.jpg

f0114499_527584.jpg

f0114499_5291271.jpg

f0114499_5293768.jpg

--
料理をしているとき、僕は野菜が持つユニークな形に注目している。
野菜が持つ有機的なラインや、面白い構造はそれらを切り刻んだときにあらわになるだろう。
例えばタマネギを切れば、重なり合う円が姿をあらわし、キノコを切ればアルファベットの‘T’のような形が生まれてくる。
また野菜には色のバリエーションが多数存在する。ほうれん草のグリーン、ピーマンのオレンジ、グリーン、黄色など。
それらの野菜をとなりどうしに並べれば、思いがけない自然な色と形の組み合わせを生み出すことができる。
はじめに僕は「トニーズ・コンチネンタル」という商店街の八百屋さんで26種類の野菜を購入した。その店は今まで日本では見たこともないような野菜や果物をたくさん揃えている。またこのような地域に密着している店は、大きなスーパーマーケットよりも親切であるのもポイントだ。
そして家に帰り、まな板の上で考えながら野菜を切り刻んだ。その後それらを撮影し、コンピュータ上でレイアウトしてみた。しかし、背景にあるまな板は、肝心の野菜よりもインパクトが強かったので、野菜を一つ一つコンピュータ上でトレースした。
--
When I was cooking, I often noticed that vegetables have unique forms.
Their organic lines and interesting structures will be emphasised when they will be cut.
For example, when I cut an onion, overlapping circles will be appeared.
For a mushroom, the unique form like ‘T’ will be appeared.
Vegetables also have their various colours. Spinach has fresh green, peppers have vivid orange or green or sometimes yellow.
If vegetables are placed side by side, their natural colours and forms cause unexpected harmony. So, I attempted to make typography using these unexpected effects.
Firstly, I bought 26 kinds of vegetables from the local vegetables shop named ‘Tony’s Continental’. The shop sales singular vegetables which I have never seen in Japan.
And this kind of shop based on a local community is friendlier than such a huge supermarket.
Then I cut vegetables intentionally on a chopping board, and they were emphasised their organic forms.
After cutting, I took photos of them, and laid their photos out using a computer.
However, the background of a chopping board was much more forceful than vegetables.
Therefore, I traced out vegetables from the background.

Taqya
by m-s-c | 2009-05-14 05:30 | Research